2017. március 16., csütörtök

Webanalitika

Amikor a weboldal minőségi mutatója nem minőségi 🔻

🔼 Ha már felmerült a kérdés, hogy a kampányokat automatizált algoritmusok fogják futtatni, nem lehet elsiklani amellett, hogy az emberi gondolkodás is szerepet fog kapni a jövőben. Egy fontos mutató hibáját fedeztem fel a Google hirdetési rendszerében. Pontosabban nem is hiba volt, mert a hiba oka nem más volt, mint az, hogy tökéletesen működött.

A minőségi mutató „azt méri, hogy az AdWords becslése szerint mennyire releváns és hasznos a webhely céloldala, […] A céloldallal kapcsolatos élményérték azt jelzi, hogy céloldala jó felhasználói élményt nyújt-e azoknak az ügyfeleknek, akik hirdetésére kattintva webhelyére kerülnek. Győződjön meg arról, hogy a céloldal egyértelmű és hasznos az ügyfelek számára, illetve hogy kapcsolódik a kulcsszóhoz és az ügyfelek által keresett dolgokhoz.”[1] Írja a Google súgója.

🔼 Vajon a Google mi alapján határozza meg a minőségi mutató becslését?
Pontosan nem tudni, de szerepet játszik benne az oldalon eltöltött idő, a kattintások száma, szakmai nyelven szólva a hit-ek száma, vagyis azok az interakciók, amiket az oldalon végzett műveletek során adatként továbbítódnak a Google Analytics rendszerébe.

Tegyük fel, hogy lenne egy okostelefonos weboldalunk, amely összehasonlításokkal és termékelemzésekkel foglalkozik, de a termékek árát sehol az ég világon nem írják ki.
Mi történik, ha felvesszük mondjuk az alábbi kulcsszót: „samsung ár”
Egy ideális esetben a hirdetésünk releváns és jó az átkattintási aránya is. A céloldallal kapcsolatos élmény is jó lesz, hiszen aki beírta a "samsung ár" keresési kifejezést a Google-be, elvárja, hogy megtalálja a Google által felkínált weboldalakon azon tartalmat ami a készülékek árára vonatkozik.

De ezt sajnos nem fogja megtalálni. Össze-vissza fog kattintani, görgetni, jó sok időt tölthet el a weboldalon, mire rá fog döbbenni, arra, hogy nincsenek árak a landing page-en, és a hozzá tartozó aloldalakon. A serény kattintásokra, a sok eltöltött időre a Google egyből felkapja a fejét, és igen magas minőségi mutatóval díjazza a weboldalt, mondván, hogy milyen jó élményt okozott a keresőknek. 

🔼 Pedig nagyon nem.
Idegtépő perceket vett el rövid kis idejéből, a mikromomentum gondtalan és felhőtlen átélésének teljes megvonásával a sanyarogva kényszeresen görgető és kereső és klikkelgető delikvensek szomorúan masszírozzák az érintőképernyőt, vagy reményvesztett fakopáncsként nyomkodják az egeret, 

száz szónak is egy a vége, el kell távolítani ilyenkor az árral kapcsolatos kulcsszavakat, mert hiába jók a mutatók, inkább irányítsunk olyan forgalmat a weboldalra, akik tényleg annak a valós tartalmáért érdeklődnek, mindenki hálás lesz érte. Hiszen ha ezt egy automatikára bíztuk volna, egy AI-ra, akkor a jó minőségi mutatók miatt elkezdte volna az „áras” kifejezésekre optimalizálni a kampányt, egyre nagyobb és nagyobb, ámde nem kellemes meglepetést okozva mindenkinek.

© Harsányi Miklós 2017.03.17.

[1] https://support.google.com/adwords/answer/1659694 (Megtekintés: 2017.03.16.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése