2017. szeptember 11., hétfő

Angliai erasmus beszámoló Nottingham Univerity Harsányi Miklós

Erasmus beszámoló

Az Erasmus+ programmal lehetőségem volt fél évig egy angliai egyetemen tanulnom. Ennek a beszámolóját olvashatod itt.

Miért pont Anglia? 

Nagyon kíváncsi voltam, hogy vajon én is Brit tudós lehetek-e? Sohasem voltam Angliában az Erasmus előtt, így ki akartam deríteni milyen egy olyan országban tanulni, amelyik arányaiban a legtöbbet költi az oktatásra, valamint a legfontosabb szempont az volt, hogy anyanyelvű angoloktól tanuljak, mert ők nemcsak választékosabban beszélnek angolul, hanem a nyelvi környezet miatt intenzívebben lehet elmélyülni az angol nyelv rejtelmeiben. Kíváncsi voltam az angol oktatási módszerekre, a tanulási környezetre és a lehetőségekre is. A másik nagy támpontom az angliai városok voltak. Anglia nagy része unalmas síkság, nincsenek hegyek, és úgynevezett szép tájak, bár ez mondjuk szubjektív, de a városok és az ingyenes múzeumok hírneve mindent felülmúl, a városokban rengeteg a látnivaló. Nem csoda, hiszen Viktória brit királynő ideje alatt azt mondták a birodalomra, hogy „The empire on which the sun never sets.”, vagyis olyan óriási volt a területe, hogy 410 millió ember felett uralkodhatott. Ez azt jelentette, hogy az összes gyarmat kincseit szanaszét kölcsönvették (még nem adták vissza :D), és annyi értéket és szépséget gyűjtöttek be, hogy ezt mindenképp meg akartam lesni, szinte mindegyik múzeumban van eredeti múmia, ékszerek a világ minden tájáról és komplett afrikai kiállítás. És a legjobb: a múzeumok ingyenesek.

Időjárás

Magyar szemmel nézve az első 3 hónap izgalmas, majd ez az izgalom később nekem borzalom lett. Mint fentebb írtam, Anglia egy nagy síkság, ezért a Csendes-óceán felől fújó szelek egy az egyben csillapítás nélkül átmennek rajta. Ez azt jelenti, hogy előfordulhat talaj menti 45 km/h-s szélsebesség is. Ebből az következik, hogy a legtöbb esetben az időjárás klisé megdőlt, ugyanis helytelen azt állítani, hogy Angliában mindig esik. Inkább azt mondanám, hogy az időjárás 6 óránként gyökeresen megváltozik. Reggeli ragyogó napsütést egy délutáni komor vihar követ heves esővel, majd másnap egy köddel borított tájat a délutáni ragyogó nap és az esti heves eső örvendeztet meg. Ez folyamatosan változik, gyönyörű romantikus felhőképeket festve az égre. Szerintem az esernyő néha a tök fölösleges kategóriába tartozik, mert nemcsak az a vicces, amikor a szél ki-kifordítja az ernyőt, hanem az, amikor az eső 80%-ban több, mint 45-60 fokot zár be a talajjal, így az ernyővel csak azt lehet elérni, hogy a fejünk ne legyen vizes. Repülés szempontjából Anglia a rémálmok rémálma, nincs finom érkezés, a legtöbb pilóta odavágja a gépet a talajhoz érkezéskor a szél miatt. East Midlands reptér a legjobb Nottingham szempontjából, hiszen irtó olcsó, de mindig van szélnyírás, microburst, gyakoriak a 35-45km/h-s széllökések. Nem irigylem azokat a cserediákokat, akik Hong Kong-ból vagy Thaiföldről jönnek, mert ők a Birminghami reptéren szállnak le East Midlandstól nem messze. (https://www.youtube.com/watch?v=3KPdbKVR910)



Az angol oktatás 

A neptunuk egy élő portál, mondhatni real time-ban követhetőek az események, valamint az eredmények és kiírások. Az diákok részéről érkező aktivitást egy táblázatban jelölik hétről hétre, így néz ki az enyém:



Ezen a honlapon keresztül kell belépni:



Nagyon sok ötletet lehet meríteni az angol oktatóktól, inspirálóak, és nagyon tájékozottak. Ami nekem nagyon tetszett, hogy nyitottak és segítőkészek a cserediákokkal szemben. Az oktatásra rengeteget költenek, és meglepő, de legtöbben egyetlenegy nyelvet sem tanulnak, gondoljunk csak bele, hogy mi mennyi energiát ölünk a nyelvtanulásba, ezt ők mind a tudományos területekre és tájékozódásra használják fel. 

Lenyűgöző a marketing szemléletmód, ami nemcsak az oktatásban tükröződik, hanem az egyetem arculatában is.

Hogy mennyire korszerű az oktatás, a legújabb Apple gépekkel dolgozhattunk. Aki nem szereti az Apple-t, annak lehetősége volt a Mary Anne Evans földszintjén lévő közös gépeket is használni. A gépek Intel I7 6700k-s processzorral, msi gtx 980ti 6gb gddr5 pcie videó kártyával, vannak felszerelve, és ezt elvileg „internetezésre” használják, és közös helységben van... Depersze a Windows felhasználók tudtak trükközni, és az egyfontos boltban vettek olyan egeret az Apple gépekhez, amin két gomb van, így sok program használata szinte megegyezik a Windows verzióval. Egy szó, mint száz, ez szemlélteti, hogy mennyit költenek oktatásra, rengeteget. 

A tanárok nagyon alaposak, pl.: a Pszichológia tárgynál a beadandó feladatoknál nagyon pontosan ragaszkodnak az előírtakhoz, és a dátumokhoz, valamint a hivatkozási rendszerhez. Minden feltöltött beadandót egy program ellenőriz végig egy internetes adatbázissal, és kiírja, hogy hány százaléka egyezik meg más dokumentummal, ami annyit tesz, hogy plagizálni, valamint internetről beadandót másolni egyenlő a lehetetlennel, ami nekem nagyon tetszett. Az alábbi képen mellékelem az egyik esszém részletét és a programot ami kiírja azt a részt, amit idéztem:

 

Nagyon nagyon nagyon tetszik ez a módszer, mert így tényleg ki lehet szűrni az összes csalót, ebből következik, hogy a diploma értéke tényleg nagy, hiszen a saját munka elengedhetetlen.


Lehet, hogy kicsit általános kijelentés lesz, de én azt érzem, hogy az angliai tanulmányaim segítségével egy rendszer-szemléletet tanultam meg. Az órák hatására másképp látom a világot, egy rendszerezettséget látok a rendszertelenségben, egy tervezhetőséget a bonyolult összefüggésekben, és ezt a tudást fel tudom használni mind a marketingben, a kommunikációban, és a stratégiai tervezésben egyaránt.

Az utazás 

Minden második hétvégén utaztam valahova. Fillérekből. Angliában az utazás olcsó, olcsóbb, mint Budapestről eljutni bárhová. Nottingham és East Midlands Anglia közepe, így még olcsóbb innen utazgatni. Aki csak a fenti három sort olvassa el, ütődöttnek tarthat, de ha 3-4 hónappal előre tervez az ember, akkor tényleg sikerülni fog alacsony áron utazni. A https://www.megabus.com/ minden buszjegy ára 1 fontról indul, és idővel megy felfelé. Így voltam Londonban 4 fontból oda vissza Nottinghamből, de elmehettem volna Párizsba is 1 fontért. 440 forintból Nottingham-Párizs nemcsak hihetetlen, de amazing. A másik trükk a fapadosnál fapadosabb turbólégcsavaros repülőgép, a http://www.flybe.com/. Garantált halálfélelem egy öreg és kicsi Bombardier Dash 8 Q400 gépen,


amelyről az angolok azt állítják, hogy a leghatékonyabban alakítja át a kerozint hanggá… Én velük voltam Belfastban és Edinburghban, összesen 4-5 ezer forintból oda-vissza városonként. A harmadik trükköm nem volt más, mint a teljesen ingyenes https://www.couchsurfing.com/ így a szállásért egy fillért sem fizettem sehol. És ami nagyon nagyon hasznos, hogy igazából végig az utazások alatt, a repülőn, a buszokon folyamatosan olvastam a jegyzeteimet és tanultam. Most nem mindegy, hogy otthon tanulok vagy egy buszon vagy egy reptéren? Legalábbis én így gondolom, voltak kinn cserediák ismerőseim akik sehova sem mentek az anyagiakra hivatkozva, de én sem költöttem többet a fenti módszerekkel, mégsem sikerült meggyőznöm sokukat.

Tantárgyak

Tárgyanként esszéket kellett írni szinte kivétel nélkül. Az első oldalak nekem kínkeservesen mentek. Világ életemben németes voltam, és azért mentem Angliába, hogy fejlesszem az angolomat, de egyből a mélyvízbe ugrani azzal a következménnyel járt, hogy pánikszerűen kétségbeestem, hogy hogyan fogom én ezt végigcsinálni.

Elkezdtem olvasni a feladott kötelező olvasmányokat is. Heti 20 oldal nem tűnik soknak, de nem is volt kevés, mert szakszövegről volt szó, ráadásul véleményeket és értékelést is meg kellett fogalmazni több szempontrendszer alapján.

Az órákon szó esett a feladott feladatokról, így nem lehetett nem készülni, vagyis egy folyamatos és átfogó tanulás volt az egyetemen, ami nagyon tetszett.

Csoportmunka 

A Client Led Media csoportmunka az maga volt a kínkeserves pokol, pedig a kedvenc tárgyam volt. Nem, ez nem az angol oktatás, hanem az erasmusos diákok miatt volt. A munkamorál a csoportban autokrata volt, 3 diktátorunk is volt, mindenki csak a saját igazát akarta, és vitatkozás és a komótosan lassú léptű munka jellemezte az együtt-dolgozást. Amit a jövőre nézve megtanultam, hogy nagyon fontos sokat beszélni az ötleteinkről és az elképzeléseinkről, mert ezeken keresztül érthetjük meg, hogy mi a közös cél, mik azok az okok, amiért a másik fél másképp gondolkodik. Egyik videónk egyik eredménye: https://www.youtube.com/watch?v=WgNfNHqwAS8 Az igazat megvallva ha a dolgok mögé nézünk sok munkám van ebben a videóban. Így utólag kiráz a hideg, hogy mennyi minden függ attól, milyen csoportba kerül bele az ember, sokkal többet is ki lehetett volna hozni a kisfilmből. :)

Élelem és „ilalom”. 

Nagyon örvendetesnek tartom a kispolgári szokásokat, ilyen például a főzés tudománya. Rettentő mókás a konyhában elidőzni, bár tudnék főzni, de ez nem az én világom. Anglia az előrecsomagolt kész ételek Mekkája, az íztelen ételek Eldorádója, a legdrágább élelmiszerek Svájca. Egy szó, mint száz, bármennyire is szeretnél finom ételt enni, ha nem magadnak főzöd, nem fogsz. Én rengeteg előrecsomagolt műanyag pillanatok alatt elkészíthető főtt kaját ettem, és annyi szendvicset, amit kb. kiutazásom előtt összesen. Ha már borzalmas a kaja, legyen kedvezményes, a Meal Deal nagyon jól hangzik, mert egy előre becsomagolt szendvics mellé választhatunk friss gyümölcsöt, valamint chipset és egy kis üdítőt, és annyira rá lehet kattanni, hogy amikor hazaértem azt vettem észre, hogy szeptember óta a testsúlyom exponenciálisan megnövekedett. 

Lakhatás 

https://www.studentmundial.com/ honlapon találtunk egy rettentő olcsó szobát, és közösen kibéreltük, 2 spanyollal és 2 magyarral. 260 font volt havonta, plusz havi 40 font rezsi. A thaiföldi ismerősöm hetente 150 fontot fizetett a kollégiumért, fejenként. Ha bődületesen sok pénzt akarunk spórolni és emellett rettentő jól járni, akkor azt kell tenni amit én: Tilos a városközpontba menni, nomeg felesleges is. Az órák vagy a Clifton campusban vagy a városközpontban lesznek, így mindenképp kell ingázni és a Nottingham City Transport tökéletesen elvisz bárhová, az utazási idő 30-40 perc maximum. A legjobb hely, ahol én is laktam azért ilyen olcsó, mert Nottingham egyik lepukkantabb részén van. Csupa indiai, arab, angol és török bevándorló van itt, akad itt rengeteg színes bőrű is. Viszont a közhiedelemmel ellentétben ez itt Anglia, biztonság van, és ezek az emberek befogadóak, kedvesek és egyik sem akar rosszat, én fél évig laktam ott. Ráadásul látszódott rajtunk, hogy Erasmus+-os diákok voltunk, max. egy laptop, amit el tudnának lopni, ezért nem éri meg nekik a betörés. Egy szó, mint száz, ha újra Nottinghamben lennék, újra a Meadows-ban szállnék meg. Amit még meg kell említeni, hogy a Meadows területén csak családi házak vannak, sorházak egybeépítve, igazi angol interkulturális hangulatot árasztanak, és a helyi kisboltoknak is megvan a „feeling”-je.

Ha bármely kérdés felmerült, elérhető vagyok a harsanyi.miki@gmail.com címen.
Kedves leendő Erasmus+ -osok, sok sikert és legalább annyi élményt és tanulást kívánok Nektek is, mint amennyiben én részesültem.

Harsányi Miklós • Budapesti Corvinus Egyetem • Nottingham Trent University • 2016

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése